Smrt jako přítomnost (Nietzscheho proměny smrti - 1. část)
Oproti tomuto tradičnímu vnímání smrti přichází Fridrich Nietzsche s radikální myšlenkou, umístit smrt do přítomnosti, tedy chápat smrt jako přítomnost. Smrt již pro něj není onou vzdálenou budoucností, ale je stejně přítomná jako život. Tak jako na jiných místech své filosofie, boří i zde léty strnulé axiomy, o kterých jsme se domnívali, že jsou neochvějné.
Avšak jak se mu tento „husarský“ kousek povedl? Odpověď hledejme v pojetí časovosti. Nietzsche totiž, na rozdíl od většiny svých předchůdců, nedělí čas na minulost, přítomnost a budoucnost. Odmítá se pochybovat na přímce lineární časovosti či kružnici cyklického pojetí.[2] Budoucnost a minulost jsou entitami, které pro něj v tradičním slova smyslu[3] neexistují.
Ústředním bodem se u něj stává přítomný okamžik. Minulost a budoucnost se pak skládá z těchto přítomných okamžiků. Nejde tedy rozhodně mluvit o nějaké svébytné entitě minulosti (či budoucnosti), jež má pouze vztah k přítomnosti. Pokud Nietsche říká, že se minulost skládá s přítomných okamžiků, které přitom nejsou jen částmi minulosti, ale naprosto svébytnými entitami, pak je minulost a budoucnost de facto přítomností.
Tato myšlenka je uvedena v život v třetím dílu Zarathustry v kapitole O vidění a hádance. Zarathustra opět schází dolů k lidem a vypravuje lodníkům, jak se mu jednou, když vystupoval na horu, usadil na rameni duch tíže, napůl krtek, napůl trpaslík. Spolu pak mluví krom jiného právě o časovosti.[4]
„Tu se stalo, co mi nadlehčilo: neboť trpaslík mi seskočil s ramenou, zvědavý! A dřepl si na kámen přede mne. Byla to však právě cesta branou, kde jsme se zastavili. „Viz tuto cestu branou, trpaslíku!“ pokračoval jsem: „ta má dvě tváře. Schází se tu dvě cesty, těmi ještě nikdo neprošel až na konec. Tato dlouhá ulice zpět, ta trvá věčnost. A ona dlouhá ulice dopředu – toť jiná věčnost. Odporují si, ty dvě cesty, narážejí si právě o čelo – a zde pod tou branou se setkávají. Jméno té cesty branou je napsáno nahoře: Okamžik.“:[5]
Nietzsche zde pojednává o okamžiku, přítomnosti, ve které se setkávají minulost i budoucnost. Obě dvě cesty z brány (okamžiku) vycházejí a opět do ní vstupují. Na první pohled by se sice mohlo zdát, že je zde vyjádřen cyklický pohyb času (byť trochu prozaičtěji). Je však třeba si uvědomit, co Nietzsche říká, když se zastaví trpaslíkem pod branou, stane v přítomnosti. Na adresu samostatně stojící minulosti a budoucnosti lze z jeho slov vyčíst neskrývanou marnost, vždyť jak sám říká: „…těmi ještě nikdo neprošel až na konec.“[6] Dále pak pro něj obě dvě stojí navzájem v protikladu. Vypadá to tedy, jakoby sami o sobě byly neúplné, jakoby ke své plnosti potřebovala jedna druhou, spojení. Je to pak právě přítomnost, kde se jejich protivy potkávají a tvoří celek.
Nesmíme si však myslet, že by Nietzsche připustil, aby se v přítomnosti setkali a poté se opět vydaly svojí cestou. Jeho vykreslení časovosti tak nelze pojmout čistě cyklicky. Kdyby člověk opakovaně procházel minulostí budoucností a občas se zastavil pod branou (v přítomném okamžiku), lavíroval by mezi neúplnou minulostí, budoucností a plností okamžiku. Taková pouť by nebyla zajisté méně strastiplné než tradiční lineární časová přímka. Pokud tedy nechceme připustit, že by nám Nietzsche tato muka připravil, je třeba hledat jiné vysvětlení.
Zarathustra, jenž se zbavil ducha tíže, stojí pod branou. Jedině odtud může nahlédnout minulost a budoucnost v jejích pravých barvách, jedině zde si může uvědomit, co každé z nich chybí. V tomto okamžiku má tedy konečně rozvázané ruce. Kdyby tento bod[7] opustil, pak opět ustrnul s okovy v „žaláři časovosti“. Pokud si tedy chce zachovat volné ruce (o tom, že je tento motiv v Nietzscheho filosofii více než patrný asi netřeba pochybovat), pak musí nutně v tomto bodu zůstat.
Z uvedeného se tedy jeví, že by bylo nejadekvátnější chápat Nietzscheho časovost, jako sled přítomných okamžiků, jež neupadají do minulosti a nejsou jen čistě v možnosti budoucnosti.[8] Tato řada okamžiku, by se pak zajisté dala spojit do okamžiku jediného a překlenout bránou (tedy oním okamžikem) nad touto cestou.[9]
Co však toto zjištění znamená pro Nietzscheho pojetí smrti? Především to, že smrt již nelze s tak neochvějnou jistotou pokládat do vzdálené budoucnosti (jako se to činilo dříve). Tato projekce smrti do vzdálené budoucnosti nám totiž může navodit pocit její nepřítomnosti a tedy nás nechat lhostejnými k uvědomování si sebe sama.[10]
[1] zde pak není ani tak podstatné, jestli tento proces bude neopakovatelný (v pojetí lineárního času), či neustále se opakující (v případě času cyklického). Vztah života jako přítomnost a smrti jako budoucnosti zde bude stále nanejvýš patrný.
[2] Nietzscheho pojetí času velmi připomíná cyklickou variantu, liší se však od něj tím, že minulost a budoucnost nejsou samostatnými entitami, ale spíše jen participují na přítomnosti.
[3] mám na mysli pojímání minulosti a budoucnosti, jako časových úseků před a po přítomnosti.
[4] FINK, Eugen. Filosofie Fridricha Nietzscheho. Praha: OIKOYMENH, 2011. s. 98 – 100. ISBN: 978-80-7298-266-0.
[5] NIETZSCHE, Fridrich. Tak pravil Zarathustra. Olomouc: Votobia, 1995. s. 144. ISBN: 80-85885-79-4
[6] NIETZSCHE, Fridrich. Tak pravil Zarathustra. Olomouc: Votobia, 1995. s. 144.
[7] přítomný okamžik se zde více než patrně jeví téměř jako umbilicus mundi, bod ze kterého je možno pohnout světem, jak se vyjadřuje i Archimedes. Za pozornost stojí především ten fakt, že myslitelé (od dob Archimeda, ale i před ním) hledali tento středobod světa mimo něj. (Většina představ směřuje k bodu nezávislému na tomto světě, tedy minimálně takové entitě, která nepodléhá časovosti a prostoru, které jsou světu imanentní. F. Nietzsche však k údivu všech klade tento bod do světa, a co víc přímo do naší přítomnosti.
[8] FINK, Eugen. Filosofie Fridricha Nietzscheho. Praha: OIKOYMENH, 2011. s. 100.
[9] pro ty z vás, které tato úvaha děsí a jsou rozhodně mě obvinit s naprostého překroucení Nietzscheho myšlenky, má zajisté největší pochopení. Avšak zároveň bych vám rád uložil i takový malý úkol, podat lepší výklad a přitom ubohému Nietzschemu nesvázat ruce.
[10] podobně o tom mluví také M. Heidegger, který vztah ke smrti chápe jako „starost“ o pobyt (dasein) člověka ve světě. Tato „starost“ nás pak nutí k tomu, abychom se svým pobytem více zabývali. Tedy opět, abychom hledali sebe sama. (Scherer, Georg. Smrt jako filosofický problém. s. 72.)
Honza Skopal
Smrt člověka (Nietzscheho proměny smrti 3. část.)
Mnohdy vznášíme ortel smrti jen nad tím, co nám není tak úplně vlastní. Avšak pokud si chceme zachovat svoji čest, je třeba provést stejný soud i se sebou samými. Nietzsche tento čin rozhodně neudělal jako jeden z prvních, avšak opět i na tomto poli byl jeho hlas ze všech nejrazantnější.
Honza Skopal
Smrt boha (Nietzscheho proměny smrti 2. část.)
„Ale když Zarathustra byl samoten, promluvil takto k srdci svému: „Což je to možné! Tento stařičký světec ještě ani nezaslechl v svém lese, že bůh je mrtev ...“[1]
Honza Skopal
Svíce (povídka)
Kráčeli rázným krokem po silnici. Kolem nich se proháněl vítr v divokých vírech, hladil jejich tváře svou ledovou dlaní a pak se jim neprosto nepředvídatelně opřel do zad, ženouce je zběsile dolů z příkrého kopce. Spěchali, téměř běželi, choulíce se pod kapuce, které si museli přidržovat, aby jim je vítr neodvál dozadu. Jejich ošlehané tváře zíraly před sebe, neotáčely se k sobě, zůstávaly v podivné tichosti.
Honza Skopal
Hleďte, hlásám vám nadčlověka
„Hleďte, hlásám vám nadčlověka, toť onen blesk, toť ono šílenství.“[1] Asi nejznámější citát od jednoho z největších provokatérů v dějinách filosofie, Fridricha Nietzscheho. Samotný F. Nietzsche, objevený Martinem Heideggerem, byl již snad nesčetněkrát zavrhován či oslavován. Pozdvižení, které tento Němec, trpící často podle jeho životopisců depresemi, roznítil na poli filosofie, se asi dá jen těžko přecenit. Každá podobná „rozbuška“ je pro filosofii (ale nejen pro ni) přímo zázračným hnacím motorem. Otázky, které vzbuzují Nietzscheho spisy, inspirovaly mnohé a jejich esence nevyprchala dodnes.
Honza Skopal
Krátké pojednání o jednom z nejfluidnějších pojmů, totiž o filosofii
Co je to filosofie? Tak zní otázka, ale jak z ní odpověď? A dá se na tuto otázku vůbec jednoznačně odpovědět. V následující úvaze krátce o tom, jaké trable před nás staví tato otázka, která je jednou z nejdůležitějších, jaké si člověk položil a stále pokládá. Zavedou nás myšlenky k oné vysněné moudrosti všech filosofů a jak vůbec tuto moudrost chápat?
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
V Česku přibývá nakažených malárií, nemoc si lidé vozí z dovolené
Po útlumu v době covidu-19 opět roste počet Čechů, kteří se v zahraničí nakazili malárií. Loni jich...
Izrael zaslal Hamásu reakci na postoj k ukončení války, hnutí žádalo příměří
Palestinské hnutí Hamás uvedlo, že v sobotu dostalo od Izraele oficiální odpověď, která se týká...
Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar
Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...
Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste
Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 63
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 364x
Seznam rubrik
Co právě poslouchám
- Pán prstenů - Kompletní Symphony
- Tomáš Klus - Ledaco
- Nightwish - Nemo
- W. A. Mozart - Requiem in D minor