Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Slavnost a její význam v našem životě

Slavnost, při vyslovení tohoto slova mi hned naskočí představa čehosi, co se jaksi vymyká normálu, co je svým způsobem zvláštní. Tedy slavnost mi prvoplánově evokuje jakýsi opak každodennosti.Slavnost je tedy, alepoň pro mě, tím, čím není kažododennost. Kde končí všednost začíná slavnost (a jistě i naopak).

Rozhodně by však bylo mylné se domnívat, že slavnost a všednost v sobě nesou jakýsi rozpor. Na první pohled se to tak možná jeví, ale při bližším zkoumání je zcela evidentní, že propojení slavnosti se všedností je více než jen silné. V podstatě by se dalo říct, že každá slavnost je vyvrcholením, oslavou všednosti a naopak veškerá všednost je odrazem slavnosti. Jak slavnost, tak všednost spolu vzájemně konsolidují, neboli, jedna potřebuje druhou, teprve potom jsou sami v sobě úplné. (O tom však ještě později.)

Nyní bych se rád zaměřil, jaký má pro nás slavnost konkrétní význam. Především by nás měla odpoutávat od všednosti. Měla by sloužit jako jakýsi ventil, kdy vypustíme běžné starosti, jež jsme nuceni řešit. Měla by být pro nás místem, kde je možné realizovat to, co nám naše všednost neumožňuje. Jak by však měl tento „bájný“ svět vypadat? Malou ukázkou nám mohou být tradiční masopusty konané s větší či menší intenzitou již od středověku. Zde padaly veškeré společenské konvence, páni a ti druzí, to nebylo podstatné. Obdobná situace panovala i v průvodech konaných pod patronátem tak vysoce hierarchizované a byrokratické instituce jakou byla středověká církev. Jednalo se především o tzv. přímluvná procesí, kdy zástup doprovázeli i kajícníci nejrůznějšího postavení, zahaleni do hadrů bez ohledu na to jaké postavení v církevním či světském žebříčku zaujímali.[1]

Z uvedeného tedy vyplívá hlavní aspekt světských či církevních festivit, jako hlavního bořitele zaběhnutých konvencí, z nichž si společnost ve své každodennosti na sebe splétá bič. Možná bychom zde mohli vysledovat i náznaky rovnoprávnosti (avšak to bychom už tak trochu fušovali do řemesla velmi oblíbené fantasy literatuře.)

Je tu však ještě jedna důležitá věc, která stojí za zmínku. A sice jen těžko přehlédnutelnou bezčasovost, kterou se festivity prezentovaly. Samozřejmě, že se její účastníci nepohybovali v nějakém z éterických světů, kde jim bylo umožněno zastavit čas. Ne, nic takového. Touto bezčasovostí myslím vystoupení z klasického běhu každodennosti, kde se vše opakovalo s neuvěřitelnou (a mnohdy i deprimující) perioditou. Při slavnosti mohl člověk z tohoto kolotoče života na chvíli vyskočit a podívat se na něj trochu s odstupem. V neposlední řadě pak mohl spatřit sebe samého i jinde než jen jako součást všedního, dobře klapajícího stroje.

Vypadá to tedy, že slavnost jako taková má pro nás význam, který jen stěží můžeme opomenout. Co však dělá slavnost slavností? Jsou to bezesporu symboly a jejich významy. Každá slavnost má své konkrétní symboly, které tvoří její typický ritus. Právě tímto ritem se pak slavnost odlišuje od koloritu všednosti. Pokud tedy budeme chtít rozpoznat slavnost od všednosti, je třeba se zamyslit nad tím, jestli nacházíme specifický význam, který nelze dost dobře napasovat do našich běžných.

Ve zkratce je tedy slavnost bořitel konvencí, únikem z všedního koloběhu a jistou (ab)normálností, nositelem svébytného významu.

Již na začátku jsem poznamenal, jak spolu slavnost a všednost hezky konsolidují a nyní se do toho bodu znovu vracím s palčivou otázkou. Je možné, aby mohla slavnost degradovat na pouhopouhou všednost?[2]

Asi nikoho z vás nepřekvapí, když přisvědčím, že to možné je. Stává se to, když slavnost pozbyde aspekty, jež jí dělají slavnosti. Tedy když ztratí svoji drzost vůči konvencím všedního dne, připojí se k jeho koloběhu a pozbyde svojí symboliku. Spolu s Ernstem Hemingwayem bychom tak mohli říct, když se prosně zastaví.[3] Zůstane nečině stát v koloběhu, v pevné bariéře každodenních jistot bez možnosti tvořit něco specifického, něco odlišujícího se od beztvarosti toho monstra, jež se nazývá všedním dnem.

Takto pojatý všední den by byl pokoutnou existencí poflakující se jen tak do roboty z roboty, podivně vyhlížejícím démonem běsnícím na vysokorychlostních dálnicích, ve své podstatě však stojícím v neutuchajícím koloběhu. Bez možnosti naplnění ve slavnosti by byl zkrátka neúplný zmítající se mezi svým smyslem a právem na existenci. Chyběly by mu právě ty tři aspekty, které mu může přinést slavnost (odstup od konvencí, možnost úniku z koloběhu a vytvoření specifického významu, chcete-li kultury).

Na těchto místech mě možná osočíte, že zde pojednávám o slavnosti a všedním dnu, jakoby byly živými entitami, jakoby se mohli sami od sebe měnit. Samozřejmě pokud o nich takto mluvím, pak mám především na mysli ty, jež se jich účastní a tvoří je, tedy každého z nás. Opět zde platí pravidlo, že hranice mezi pořadatelem a účastníkem jsou velmi pohyblivé (pokud vůbec nějaké jsou).

Když tedy mluvím o slavnosti a každodennosti, jde mi především o postoje každého z nás. Nejde mi zde o to, že bychom měli houfně pořádat honosná procesí středověkého a barokního typu, či se opájet vínem při korunovačních hostinách. Slavnost, o kterou zde kráčí, může být uplatněna v libovolném všedním okamžiku. Jedná se právě o jakési povznesení tohoto okamžiku připojením již několikrát zmíněných aspektů.[4]

Ve svých všedních dnech se stále za něčím pachtíme, úporně někam směřujeme. Bez prožívání slavnosti by se nám pak mohlo lehko stát, že ve své všednosti strneme a degradujeme na pouhé požírače laskonek, výdobytků všednosti. Ovšem každý ukojený hlad se znovu dostaví a často s větší a větší intenzitou.

 

[1] BROWN, Andrew. Civic ceremony and religion in medieval Bruges c. 1300–1520. New York: Cambridge University Press, 2011. s. 84. ISBN 978-0-521-76445-2

[2] Jak je možné vyjít ze všednosti a ocitnout se v slavnosti jsem nastínil v odstavcích pojednávajících o typických aspektech festivity.

[3] PEŠEK, Jiří. Slavnost jako téma. In: Documenta pragensia XII. Praha: Archiv hlavního města Prahy, 1995. s. 11. ISBN: 0231-7443

[4] Samozřejmě, že toto „povznesení“ by nebylo možno bez všednosti, aneb opět nádherná ukázka provázanosti těch věčně hašteřivých sester slavnosti a všednosti.

Autor: Honza Skopal | pondělí 30.3.2015 9:48 | karma článku: 4,10 | přečteno: 126x
  • Další články autora

Honza Skopal

Smrt člověka (Nietzscheho proměny smrti 3. část.)

Mnohdy vznášíme ortel smrti jen nad tím, co nám není tak úplně vlastní. Avšak pokud si chceme zachovat svoji čest, je třeba provést stejný soud i se sebou samými. Nietzsche tento čin rozhodně neudělal jako jeden z prvních, avšak opět i na tomto poli byl jeho hlas ze všech nejrazantnější.

17.4.2015 v 22:54 | Karma: 4,75 | Přečteno: 152x | Diskuse| Společnost

Honza Skopal

Smrt boha (Nietzscheho proměny smrti 2. část.)

„Ale když Zarathustra byl samoten, promluvil takto k srdci svému: „Což je to možné! Tento stařičký světec ještě ani nezaslechl v svém lese, že bůh je mrtev ...“[1]

16.4.2015 v 20:04 | Karma: 4,51 | Přečteno: 180x | Diskuse| Společnost

Honza Skopal

Smrt jako přítomnost (Nietzscheho proměny smrti - 1. část)

Smrt je nejčastěji chápaná jako vyústění života. Její umístění bychom pak tedy měli hledat na jeho konci. Takto pojímaná smrt by pak rozhodně platila za jakousi budoucnost, to co ještě nenastalo, ale teprve nastane. Tato pojetí nám určuje především lineární pojetí času. Ovšem ani cyklické uchopení časovosti na tom není lépe. Pořád je tu probíhající život, na jehož konci je smrt. Rozdíl je pouze v tom, že na rozdíl od předchozího pojetí se zde neustále opakuje. Pořád tu však bude probíhající život, který směřuje ke své smrti položené kdesi v budoucnosti.[1]

15.4.2015 v 11:41 | Karma: 5,21 | Přečteno: 230x | Diskuse| Společnost

Honza Skopal

Svíce (povídka)

Kráčeli rázným krokem po silnici. Kolem nich se proháněl vítr v divokých vírech, hladil jejich tváře svou ledovou dlaní a pak se jim neprosto nepředvídatelně opřel do zad, ženouce je zběsile dolů z příkrého kopce. Spěchali, téměř běželi, choulíce se pod kapuce, které si museli přidržovat, aby jim je vítr neodvál dozadu. Jejich ošlehané tváře zíraly před sebe, neotáčely se k sobě, zůstávaly v podivné tichosti.

8.4.2015 v 8:25 | Karma: 5,60 | Přečteno: 228x | Diskuse| Poezie a próza

Honza Skopal

Hleďte, hlásám vám nadčlověka

„Hleďte, hlásám vám nadčlověka, toť onen blesk, toť ono šílenství.“[1] Asi nejznámější citát od jednoho z největších provokatérů v dějinách filosofie, Fridricha Nietzscheho. Samotný F. Nietzsche, objevený Martinem Heideggerem, byl již snad nesčetněkrát zavrhován či oslavován. Pozdvižení, které tento Němec, trpící často podle jeho životopisců depresemi, roznítil na poli filosofie, se asi dá jen těžko přecenit. Každá podobná „rozbuška“ je pro filosofii (ale nejen pro ni) přímo zázračným hnacím motorem. Otázky, které vzbuzují Nietzscheho spisy, inspirovaly mnohé a jejich esence nevyprchala dodnes.

5.4.2015 v 17:40 | Karma: 7,12 | Přečteno: 512x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Rusové v noci ničili ukrajinskou infrastrukturu, znovu útočili i na Charkov

27. dubna 2024  8:05,  aktualizováno  10:41

Sledujeme online Rusko v noci na sobotu zaútočilo na energetickou strukturu Ukrajiny. Ve třech oblastech poškodili...

Zemřel Robert Kvaček. Spisovateli a uznávanému historikovi bylo 91 let

27. dubna 2024  10:10,  aktualizováno  10:24

Ve věku 91 let zemřel historik a spisovatel Robert Kvaček. Ten patřil k největším osobnostem...

Neapol zasáhlo zemětřesení o síle 3,9. Ohnisko se nacházelo na svahu sopky Vesuv

27. dubna 2024  9:52

Oblast kolem sopky Vesuv nedaleko jihoitalské Neapole v sobotu ráno zasáhlo zemětřesení o síle 3,9....

Veřejnoprávní média by neměla mít zisk z reklamy, zní z Asociace komerčních televizí

27. dubna 2024  9:41

Mediální manažerka Klára Brachtlová už rok stojí v čele Asociace komerčních televizí (AKTV). Tu...

  • Počet článků 63
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 364x
Kdo jsem? To stoprocentně nevím, ale kdo nejsem to vím zcela určitě.