Sophie a její strasti (1. zmar)

Nikdy nejsem zcela přesvědčen, nikdy prostě nevím. Snad bych mohl říct známý výrok jednoho myslitele: "Vím, že nic nevím". To se mi ale zdá poněkud málo. Spokojit se s prostým konstatováním, že prostě nevím a vědět nemůžu. Ne, jsem přesvědčen, že prostě nic nevím, to je teď můj aktuální pocit. Ale zůstat  u něj, spočinout v něm? To ať se ten světoznámý autor nezlobí, ale to se rovná čisté sebevraždě. Sebevraždě dobrovolné, sebevraždě, kdy nepokrytě vraždím sebe, tedy možnost, možnost vědět i něco jiného než prosté nic.  

Vždy když jsem potkal Sofii na ulici, musel jsem na chvíli zůstat ve vytržení. Nevím už co to přesně způsobovalo, ale nikdy jsem ji nedokázal sledovat, aniž jsem nepozastavil své běžné myšlenky, aniž jsem neodložil své stereotypní problémy, prostě jsem byl vždy nucen vyjít ze své relativního klidu. (Nebo mě snad můj pracně budovaný klid při setkákání s ní bez pardónů opuštěl?)
Každopádně mě na ní pokaždé něco vzrušovalo. Jednalo se o její vlasy, jenž ve větru měnily svůj tvar tak rychle, že to mé prosté oko nedokázalo sledovat. Šlo také o její šaty, které vždy vypadaly tak trochu obměněné (nikdy stejné), takže to moje paměť nebyla schopna zachytit. A vůbec nejdůležitější bylo její chování, které se neřídilo normálními přírodními zákonitosti (jako třeba proměnlivé počasí), ale zachovávalo vždy vlastní  logiku a vlastní postupy, které můj rozum nebyl schopen obsáhnout, natož pak pochopit.

Dlouho jsem se zdráhal ji oslovit. Hledal jsem k tomu vhodnou příložitost, která se stále nevyskytovala. Jenže ve své podstatě, jsem stále v skrytu mé duše doufal, že ji oslovovat nepotřeji, že není třeva na sebe zbytečně upozorňovat. Chtěl jsem dál vídat její krásu, ale neměl jsem žádný zájem na tom, s ní začít rozhovot. Proč? Protože bychom si něměli co říct? Nebo protože bych musel projevit svoji vlastní iniciativu a ten setsakramentský rozhovor s ní prostě začít?

Ale teď, když projíždím temnotou a vidím v dálce světla, která signalizují pouliční osvětlení poněkud osyřelých, pozdních, večerních ulic,  v hlavě mi běží tisíc proporčně skvělých obrazů, ale žádný z nich nestojí ani za letmý pohled. Teď, mám v sobě několik promile (za což jistě může to ničimně svůdné víno) a jen jednu jedinou myšlenku, lehnout si, lehnout si hned teď, třeba do nejbližší příkopy, lehnout si a spát, a vykašlat se na zrádnout zimnici pozdních letních rán. Tedy není, když jasně pociťuji svoji prostou animálnost, jsem nabyl přesvědčení, že je třeba Sofii oslovit. Oslovit ji, ať to stojí cokoliv. Počítám se vším. S tím, že pozbiji svého relativního klidu, i s tím, že budu mít díky ní méně čas, který bych jinak vyplnil jinými (vesměs zcela neužitečnými) věcmi. 

Jsem rozhodnut Sophii oslovit, zatahat za rukáv a vše co bude poté následovazt (byť by to bylo sebestrašnější či sebekrutější) vám popsat. Vím, že se tím přidávám k něm zlořádům, kteří vší své težké fascykli v poličkách knihoven(, jenž mají přece jen omezenou nostnost). K politováníhodné je mimojiné ještě ta skutečnost, že sám za sebe necítím, žy by toto "plnění regálů" mělo být pro vás nějak prospěšné. Nevím, prostě to tak cítím a je mi zcela jedno jesti budete díky mé touze a pocitům montovat nový regál v knihovně. (Montujte si a nadávejte, ale já jsem se jednou rozhodnul)

 


 
 
 
 

Autor: Honza Skopal | neděle 31.8.2014 0:28 | karma článku: 3,66 | přečteno: 193x
  • Další články autora

Honza Skopal

Smrt člověka (Nietzscheho proměny smrti 3. část.)

Mnohdy vznášíme ortel smrti jen nad tím, co nám není tak úplně vlastní. Avšak pokud si chceme zachovat svoji čest, je třeba provést stejný soud i se sebou samými. Nietzsche tento čin rozhodně neudělal jako jeden z prvních, avšak opět i na tomto poli byl jeho hlas ze všech nejrazantnější.

17.4.2015 v 22:54 | Karma: 4,75 | Přečteno: 152x | Diskuse| Společnost

Honza Skopal

Smrt boha (Nietzscheho proměny smrti 2. část.)

„Ale když Zarathustra byl samoten, promluvil takto k srdci svému: „Což je to možné! Tento stařičký světec ještě ani nezaslechl v svém lese, že bůh je mrtev ...“[1]

16.4.2015 v 20:04 | Karma: 4,51 | Přečteno: 180x | Diskuse| Společnost

Honza Skopal

Smrt jako přítomnost (Nietzscheho proměny smrti - 1. část)

Smrt je nejčastěji chápaná jako vyústění života. Její umístění bychom pak tedy měli hledat na jeho konci. Takto pojímaná smrt by pak rozhodně platila za jakousi budoucnost, to co ještě nenastalo, ale teprve nastane. Tato pojetí nám určuje především lineární pojetí času. Ovšem ani cyklické uchopení časovosti na tom není lépe. Pořád je tu probíhající život, na jehož konci je smrt. Rozdíl je pouze v tom, že na rozdíl od předchozího pojetí se zde neustále opakuje. Pořád tu však bude probíhající život, který směřuje ke své smrti položené kdesi v budoucnosti.[1]

15.4.2015 v 11:41 | Karma: 5,21 | Přečteno: 230x | Diskuse| Společnost

Honza Skopal

Svíce (povídka)

Kráčeli rázným krokem po silnici. Kolem nich se proháněl vítr v divokých vírech, hladil jejich tváře svou ledovou dlaní a pak se jim neprosto nepředvídatelně opřel do zad, ženouce je zběsile dolů z příkrého kopce. Spěchali, téměř běželi, choulíce se pod kapuce, které si museli přidržovat, aby jim je vítr neodvál dozadu. Jejich ošlehané tváře zíraly před sebe, neotáčely se k sobě, zůstávaly v podivné tichosti.

8.4.2015 v 8:25 | Karma: 5,60 | Přečteno: 228x | Diskuse| Poezie a próza

Honza Skopal

Hleďte, hlásám vám nadčlověka

„Hleďte, hlásám vám nadčlověka, toť onen blesk, toť ono šílenství.“[1] Asi nejznámější citát od jednoho z největších provokatérů v dějinách filosofie, Fridricha Nietzscheho. Samotný F. Nietzsche, objevený Martinem Heideggerem, byl již snad nesčetněkrát zavrhován či oslavován. Pozdvižení, které tento Němec, trpící často podle jeho životopisců depresemi, roznítil na poli filosofie, se asi dá jen těžko přecenit. Každá podobná „rozbuška“ je pro filosofii (ale nejen pro ni) přímo zázračným hnacím motorem. Otázky, které vzbuzují Nietzscheho spisy, inspirovaly mnohé a jejich esence nevyprchala dodnes.

5.4.2015 v 17:40 | Karma: 7,12 | Přečteno: 511x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Odpuzující. Strašit migrací je tak jednoduché, kritizoval Babiše ministr

24. dubna 2024  22:42

Ministr pro evropské záležitosti Martin Dvořák (STAN) v CNN Prima News vyčetl Andreji Babišovi...

Ukrajinci v branném věku budou moci získat pas jen ve vlasti, rozhodl Kyjev

24. dubna 2024  22:20

Ukrajinská vláda přijala rozhodnutí, podle něhož muži ve věku od 18 do 60 let budou moci získat...

Biskupové se distancovali od Zemanovy akce v Arcibiskupském paláci

24. dubna 2024  19:05,  aktualizováno  21:31

Pražský arcibiskup Jan Graubner se distancoval od akce, při které byla minulý týden v...

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

  • Počet článků 63
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 364x
Kdo jsem? To stoprocentně nevím, ale kdo nejsem to vím zcela určitě.